Over Anka

Enkel Skype

(of face to face in Wallonië - Bièvre)

Consultatie op volgende uren:

    Ma: 10u - 13u     Di: 10u-13u   &  Do: 9u - 21u

(om de 2 weken Vrij: 9u - 16u)

                                                                      

                                                                       ‘Het leven gaat niet over jezelf vinden.
                                     Het gaat om jezelf creëren.’

                                                (George Bernard Shaw)


(0474/32 77 28 mail: anka@hartenziel.be)

 
 


Met wat kan je bij mij terecht?

Als volwassene kan je bij mij terecht met depressieve klachten, burn-out, zingevingsvragen, faalangst, sociale angst, perfectionisme, laag zelfbeeld en lichte tot gemiddelde trauma.

Ik heb me extra bijgeschoold en gespecialiseerd in burn-out, angsten, hoogsensitiviteit en laag zelfbeeld.


Hoe werk ik?

Elke mens is anders, dus elke therapie, en zelfs elke sessie is anders. Uniek, op maat gemaakt, maar wel gebaseerd op principes en richtlijnen die gebaseerd zijn op wetenschappelijke bevindingen.


Ik zie therapie als een SAMENWERKING, we werken dus allebei, samen aan jouw veranderingsproces. Een therapeut is daarbij meer een stimulator dan een genezer.



Langs MIJN KANT van de samenwerking, biedt ik je:


  1. -1. WARMTE EN OPRECHTE BETROKKENHEID: Zoals de naam van mijn website al zegt: ik doe mijn werk met hart en ziel. Werken met mensen is voor mij meer een passie dan een job. Ik ben dan ook een warme, enthousiaste en betrokken therapeute en wordt oprecht blij bij elke stap die je maakt, hoe klein ook! Therapie is namelijk een PROCES en een proces verloopt in stappen. 

  Mensen en de menselijke natuur en kracht blijven mij, zelfs na meer dan 15 jaar

  therapeute zijn, nog steeds verbazen! Ik word er elke keer weer blij van!


  1. -2. OPLEIDING EN KENNIS: Net omdat mijn werk mijn passie is, heb ik doorheen de jaren meerdere opleidingen gedaan.

  2. -cognitieve gedragstherapie (Mijn hoofdopleiding, voor negatieve gedachten en nieuw gedrag)

  3. -mindfulness en compassie training (Voor emoties en onrust in je hoofd, ...)

  4. -En als je interesse hebt in een alternatieve, spirituele benadering of energetisch werk, kan ik je daarin ook begeleiden.


Van JOUW KANT van de samenwerking, verwacht ik:

1. Je AANWEZIGHEID: Uit respect voor mijn vrij gehouden tijd en voor je eigen vordering, vraag ik dat je, ook bij onverwachte tegenslag, alle moeite doet om toch te komen. ALS je toch echt moet afbellen in noodzaak, dan verwacht ik dat je de sessie volledig vergoed omdat ik die tijd wel vrij houdt voor jou en dan geen andere cliënt (van de wachtlijst) kan inplannen.

  1. -2. BETROKKENHEID: Het ‘therapeutisch werk’ in mijn therapie gebeurt vooral thuis, in je eigen leven, tussen de sessies door. Je krijgt tips en opdrachten mee, en kunt alleen maar vooruitgang verwachten als je deze ook echt uit probeert. Ik begin elke sessie met deze opdrachten te bespreken en eindig elke sessie met het bespreken van nieuwe opdrachten (wordt in overleg afgesproken, dus je moet nooit iets doen waarvan je het nut niet ziet).


Is therapie bij mij iets voor jou?

JA, als je je goed voelt bij voorgaande tekst en het echt ziet zitten om zelf concrete actiestappen te ondernemen voor verandering.

NEE, als je eerder op een punt in je leven staat waar je vooral op verhaal wilt komen en  extra thuis opdrachten er nu niet kan bij nemen. Wil je liever heel uitgebreid stil staan bij wat er aanwezig is/was in je leven, dan kan je kiezen voor explorerende gesprekstherapie. Ik verwijs je dan door naar een cliëntcentered therapie of een psycho analyse. Deze vormen van therapie kunnen ook zeer helend zijn indien je hier behoefte aan hebt.



Mijn Hoofd Opleidingen:    

  1. -Licentiaat (Master) in de Klinische Psychologie (V.U.B. 1996-2001)

  2. -Postgraduaat in de Cognitieve Gedragstherapie (K.U.L. 2002 - 2005)


Mijn Ervaring:

Ik werk nu al meer dan 15 jaar als psychotherapeute, eerst van 2001 tot 2003 in een centrum voor geestelijke gezondheidszorg. Daarna, sinds 2003 in mijn eigen privé-praktijk (eerst te Brussel, dan in Antwerpen).

Naast het geven van therapie, heb ik ook gewerkt voor het Instituut voor Aandacht en Mindfulness waar ik vooral trainingen Mindfulness gaf.


Cliënte met FAALANGST: “Hallo Anka, Ik schrijf deze mail niet omdat ik nog graag een sessie zou willen. Maar omdat ik je nog is wou bedanken om samen met mij te leren omgaan met mijn faalangst... Het klinkt misschien raar maar het heeft mijn leven veranderd. Ik kwam pas echt tot dit besef op een dinsdag een paar weken geleden.  Ik had al lang geen zware confrontatie meer gehad met mijn faalangst. Dit tot ik een les moest geven aan mijn klas. Ook al was ik goed voorbereid, toch dacht ik dat ik het zou verpesten of dat iedereen mij zou uitlachen. De ochtend voor ik de les moest geven, was ik misselijk en ik sprak geen woord tegen iemand en begon tegen mezelf te zeggen dat ik mezelf ziek zou melden en naar huis zou gaan om zo de confrontatie met mijn angst niet te moeten aangaan. Na 2uur mezelf te hebben afgekraakt begon ik ineens lief en begripvol voor mezelf te zijn. Ik sprak mezelf moed en motivatie in om het moment maar gewoon te beleven en te laten gebeuren en als het zou mislukken ik toch al trots op mezelf mocht zijn omdat ik de uitdaging was aangegaan. Ik begon terug na 2 uur te praten tegen een vriendin en die snapte mij meteen en ook zij begon mij moed in te spreken.  Eenmaal toen ik les moest geven voelde ik mij veilig en fijn en trots. Resultaat: Iedereen vond mijn les heel leuk en ik heb er heel goeie punten voor gekregen. Mede omdat ik zo zelfzeker voor de klas stond. Ik wou je dus nog is bedanken Anka. Want zonder jou hulp en manieren om dat faalangstmonster recht in de ogen te kijken en het met liefde te behandelen, was het mij nooit gelukt en had ik mij gewoon ziek gemeld. Ik wou je dit even vertellen, excuses voor zo een lange mail.  Ik hoop dat je geniet van je nieuwe kindje!

Veel hartelijke, dankbare groetjes!”


Cliënte met DEPRESSIE EN BURN OUT, volledige werk-heroriëntering:

“ Hallo Anka, met mij gaat alles goed. Ik heb vermoeiende maar superfijne dagen achter de rug. Ik heb gewerkt (stage) op die nieuwe plek. Superleuk en heb het daar helemaal naar mijn zin. Ik tussen mijn sloebers en de dag

kan niet meer stuk. Het is wel vermoeiend maar dat is een gezonde vermoeidheid.

Soms kom het negatief manneke nog eens piepen en dan twijfel ik soms en voel mij onzeker maar die passages zijn minder en minder. Als je van alles altijd zo zeker bent, dan kan je je ook niet oppeppen als het ietsjes minder gaat. Dit jaar behaal ik ook mijn diploma en daar ben ik echt fier op.

Misschien zal ik nog wel beroep op je moeten doen. Maar momenteel denk ik niet dat het nodig is.

In elk geval wens ik jou het allerbeste in 2015 en al de andere jaren. Bedankt voor je warme mail en ik zal jou en onze gesprekken missen. Maar ik heb wel veel bijgeleerd bij jou. Een gedeelte van al de veranderingen die ik ondernomen heb, heb ik aan jou te danken. Na elke sessie voelde ik me beter en kreeg ik ook meer zelfvertrouwen als resultaat......


Vriendelijke groetjes!”

 

Wat voor therapeute ben ik? (mijn stijl)

Als gedragstherapeute, heb ik een warme en actieve therapie stijl. Ik werk het liefst met concrete stappen en zal je in de eerste sessie duidelijk vragen wat je wilt bereiken en wat je wilt dat er verandert. Om de aantal sessies evalueren we dan. Mijn favoriete spreuk is: ‘Wat je aandacht geeft, wordt groter!’ Dus als je te lang aandacht geeft aan alle moeilijkheden, worden deze alleen maar groter. Ik leg in mijn therapie vooral de nadruk op wat je wèl WILT in je leven.

(positieve psychologie)

Heel vaak hoor ik van mensen die bij mij komen hoe verademend het is, om met iets praktisch en concreets naar huis te kunnen. Ze hebben naast hoop en opluchting, ook  conclusies, inzichten, tips, technieken en oefeningen mee en gaan met concrete handvaten aan de slag. Mensen zijn aangenaam verrast hoe therapie hun leven kan veranderen…